Małgorzata Cyrul-Karpińska
          Dwa reżimy umów w budownictwie        
        
          04.12.2014   
          infrastruktura, prawo umów        
                  
            W praktyce inwestycji budowlanych umową o roboty budowlane strony często nazywają każdą umowę dotyczącą prowadzenia prac na budowie. Tymczasem duża część umów zawieranych w budownictwie to umowy o dzieło.          
               
      
          Zawieszenie i wznowienie robót w warunkach kontraktowych FIDIC        
        
          30.10.2014   
          infrastruktura, prawo umów        
                  
            Zawieszenie i wznowienie robót jest klasyczną instytucją tzw. czerwonego FIDIC-a, nieuregulowaną bezpośrednio w polskim prawie, ale dozwoloną na zasadzie swobody zawierania umów. W praktyce inwestycji w Polsce klauzula ta nierzadko podlega dodatkowym modyfikacjom przerzucającym ryzyka jej stosowania na wykonawcę.          
               
      
          Wykonawca musi pytać?        
        
          25.09.2014   
          prawo umów, Sąd Najwyższy, zamówienia publiczne        
                  
            Zadawanie pytań o treść SIWZ może być potraktowane w okolicznościach konkretnego zamówienia publicznego nie tylko jako uprawnienie, ale także jako obowiązek profesjonalnego wykonawcy.          
               
      
          Jak sprawować i jak wymagać sprawowania nadzoru autorskiego        
        
          18.09.2014   
          infrastruktura        
                  
            Sprawowanie nadzoru autorskiego jest obowiązkiem publicznoprawnym i może być wymagane przez inwestora niezależnie od postanowień umownych.          
               
      
          Wcześniej to nie zawsze lepiej        
        
          28.08.2014   
          infrastruktura, prawo umów        
                  
            Precyzyjne sformułowanie terminów i wyraźne zastrzeżenie ich na korzyść jednej lub obydwu stron umowy może zaoszczędzić niespodzianek w postaci obowiązku wcześniejszego odebrania świadczenia oraz wcześniejszej zapłaty.          
               
      
          Za zobowiązania wobec podwykonawców zapłaci całe konsorcjum         
        
          07.08.2014   
          zamówienia publiczne        
                  
            Odpowiedzialność wobec zamawiającego za zapłatę wynagrodzenia podwykonawców ponoszą wszyscy członkowie konsorcjum. Dotyczy to również sytuacji, gdy umowę z podwykonawcą podpisał tylko jeden z nich. Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych jeszcze wzmocniły tę zasadę.          
               
      
          Powództwo przeciwko GDDKiA w trybie specustawy        
        
          31.07.2014   
          infrastruktura, Naczelny Sąd Administracyjny        
                  
            Uchwała NSA rozwiała wątpliwości – zawiadomienie GDDKiA o nieumieszczeniu na liście przedsiębiorców nie podlega kontroli sądu administracyjnego. Roszczenie może być dochodzone w trybie powództwa przed sądem cywilnym.          
               
      
          Weszła w życie nowelizacja specustawy         
        
          17.07.2014   
          infrastruktura, już obowiązujące        
                  
            W związku z wejściem w życie w dniu 16 lipca 2014 r. nowelizacji specustawy duzi przedsiębiorcy mogą dochodzić spłaty przez GDDKiA swoich niezaspokojonych należności głównych związanych z realizacją udzielonych zamówień publicznych.          
               
      
          Dochodzenie roszczeń od GDDKiA na podstawie specustawy        
        
          18.06.2014   
          infrastruktura        
                  
            Podwykonawcy inwestycji drogowych wciąż mogą starać się o wypłaty od GDDKiA na podstawie specustawy. Taką szansę mają też otrzymać tzw. duzi podwykonawcy w odniesieniu do należności związanych z realizacją niektórych zamówień publicznych.          
               
      
          Podwykonawstwo w znowelizowanym Prawie zamówień publicznych        
        
          22.05.2014   
          zamówienia publiczne        
                  
            Treść umowy o podwykonawstwo w zamówieniach publicznych jest kształtowana nie tylko wolą stron tej umowy, ale też przez przepisy Prawa zamówień publicznych, Kodeksu cywilnego i SIWZ oraz przez sposób zachowania się zamawiającego w trakcie jej akceptacji.          
              