Transport morski objęty systemem handlu emisjami
Kończy się unijny proces legislacyjny związany z przyjęciem najważniejszych aktów prawnych w ramach tzw. pakietu „Gotowi na 55” (Fit for 55). Jednym z jego elementów jest stopniowe włączanie sektora transportu morskiego do unijnego systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych (EU ETS).
![Transport morski objęty systemem handlu emisjami](/upload/thumb/wordpress/2017/03/357_new_auto_800x800.png)
Dekarbonizacja transportu morskiego: infrastruktura paliw alternatywnych w portach morskich
Ze statków, zgodnie z raportem opublikowanym w 2021 r. przez Europejską Agencję Środowiska i Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego, pochodzi 13,5% ogółu transportowych emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Dlatego tak ważne jest przekształcenie transportu morskiego w sektor zrównoważony i przyjazny środowisku. Wymaga to działań na wielu płaszczyznach. Jedną z nich jest umożliwienie statkom zacumowanym w porcie korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu.
![Dekarbonizacja transportu morskiego: infrastruktura paliw alternatywnych w portach morskich](/upload/thumb/wordpress/2017/03/104_new_auto_800x800.png)
Jeden obszar morski a kilka inwestycji
Nasilenie działalności gospodarczej na Morzu Bałtyckim coraz częściej będzie skutkować sytuacją, w której różne przedsięwzięcia będą planowane w tej samej lokalizacji. Rozstrzyganie w tego typu sprawach może być wyzwaniem zarówno dla organów, jak i dla sądów administracyjnych.
![Jeden obszar morski a kilka inwestycji](/upload/thumb/wordpress/2017/03/348_new_auto_800x800.png)
Implementacja dyrektywy offshore może być dużym wyzwaniem dla prawodawcy
Dyrektywa 2013/30/UE ustanawia wymogi w celu zapobiegania awariom wynikającym z działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich. Zawiera również nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za szkody spowodowane taką działalnością.
![Implementacja dyrektywy offshore może być dużym wyzwaniem dla prawodawcy](/upload/thumb/wordpress/2017/03/124_new_auto_800x800.png)
Kodeks polarny – nowe przepisy dotyczące żeglugi morskiej
W ostatnich tygodniach pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej przyjęto część przepisów, które mają zwiększyć bezpieczeństwo prowadzenia żeglugi na wodach polarnych wokół bieguna północnego i południowego.
![Kodeks polarny – nowe przepisy dotyczące żeglugi morskiej](/upload/thumb/wordpress/2017/03/45_new_auto_800x800.png)
Czy państwo może być adwokatem środowiska?
O wpływie orzeczenia Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie połowów wielorybów na praktykę stosowania prawa międzynarodowego.
![Czy państwo może być adwokatem środowiska?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/357_new_auto_800x800.png)
Jak daleko sięga prawo międzynarodowe
Piętnaście tygodni trwała obszernie komentowana sprawa statku Arctic Sunrise i trzydziestu aktywistów Greenpeace. Teraz, gdy wszyscy aktywiści niebędący obywatelami Rosji opuścili ten kraj, warto spojrzeć na te wydarzenia okiem prawnika.
![Jak daleko sięga prawo międzynarodowe](/upload/thumb/wordpress/2017/03/104_new_auto_800x800.png)
Szkody wynikające z poszukiwania i eksploatacji złóż na obszarach morskich
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/30/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich kładzie szczególny nacisk na ochronę środowiska.
![Szkody wynikające z poszukiwania i eksploatacji złóż na obszarach morskich](/upload/thumb/wordpress/2017/03/265_new_auto_800x800.png)
EEDI ograniczy emisje CO2 ze statków
Międzynarodowa Organizacja Morska podjęła decyzję mającą na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych przez statki nawet o 70 proc.
![EEDI ograniczy emisje CO2 ze statków](/upload/thumb/wordpress/2017/03/54_new_auto_800x800.png)