dr Hanna Drynkorn
Dwuinstancyjność postępowania odwoławczego w sprawie zamówienia publicznego coraz bardziej realna
24.03.2016
zamówienia publiczne
Sąd Najwyższy wydał niedawno przełomową uchwałę stanowiącą o dopuszczalności skargi do sądu odnośnie do zarzutów oddalonych w uzasadnieniu wyroku KIO, ale niewspomnianych w jego sentencji. Dzięki tej uchwale wykonawcy odzyskują konstytucyjne prawo do ponownego rozpatrzenia sprawy oraz szansę na wnikliwszą – bo dwukrotną – kontrolę czynności zamawiającego.
Jak realnie udostępnić zdolność ekonomiczną?
26.11.2015
zamówienia publiczne
Specyfika zasobów pozwalających na wykazanie się wymaganą w postępowaniu zdolnością ekonomiczną powoduje wątpliwości co do dopuszczalnych form ich realnego udostępnienia. Na podstawie najświeższego orzecznictwa okazuje się jednak, że sposobów na prawidłowe posługiwanie się zdolnością ekonomiczną innego podmiotu jest wiele.
Regulacje FIDIC w zakresie odpowiedzialności za wady wymagają dostosowania do prawa polskiego
03.09.2015
zamówienia publiczne
Środowisko budowlane często podnosi słuszny postulat, żeby modyfikacje ogólnych warunków FIDIC ograniczyć do niezbędnych kwestii. Jedną z nich są zasady odpowiedzialności wykonawcy za wady obiektu. Brak ich uregulowania w warunkach szczególnych może prowadzić do sporów.
FIDIC: Kiedy wykonawca może otrzymać wynagrodzenie wyższe niż ustalone w kontrakcie?
27.08.2015
zamówienia publiczne
Przy skomplikowanych przedsięwzięciach budowlanych kwota, jaką zamawiający musi zapłacić wykonawcy w ramach finalnych rozliczeń, często jest odmienna od pierwotnie ustalonej. Decydujące znaczenie dla ostatecznych rozliczeń będzie miał rozkład ryzyk pomiędzy stronami umowy.
Jeden podmiot w roli podwykonawcy i wykonawcy tego samego zamówienia publicznego?
20.08.2015
zamówienia publiczne
Prawo zamówień publicznych zasadniczo nie zakazuje, by jeden podmiot brał udział w tym samym postępowaniu zarówno w charakterze wykonawcy, jak i podwykonawcy innego oferenta. W pewnych okolicznościach może to jednak zostać uznane za niedozwolone i skutkować odrzuceniem oferty.
FIDIC: Czy Inżynier jest pełnomocnikiem zamawiającego?
11.06.2015
Sąd Najwyższy, zamówienia publiczne
Zadaniem Inżyniera jest podejmowanie niezbędnych działań, aby kontrakt został wykonany w sposób prawidłowy i terminowo. Jednak nie wszystkie czynności Inżyniera będą wywoływały skutki w sferze praw i obowiązków samego zamawiającego.
FIDIC: inżynier kontraktu musi być bezstronny
23.04.2015
zamówienia publiczne
Właściwe sprawowanie funkcji inżyniera jest kluczowe dla powodzenia każdej inwestycji. Zakres obowiązków inżyniera oraz wymagane od niego bezstronne podejście do problemów pojawiających się na budowie są także oceniane przez każdą ze stron kontraktu w świetle przysługujących jej roszczeń.
Koncepcje rynku mocy w Polsce
13.11.2014
energetyka
Utworzenie w Polsce rynku mocy funkcjonującego obok rynku energii mogłoby doprowadzić do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Obecnie rozważa się kilka koncepcji tego rynku w Polsce.
Modele rynku mocy w Unii Europejskiej
18.09.2014
energetyka
Przed wprowadzeniem rynku mocy w Polsce trzeba wypracować model dostosowany do krajowych realiów rynku energetycznego, a także do obowiązujących regulacji. Jak w wielu innych dziedzinach podstawą do opracowania najbardziej adekwatnej koncepcji mogą być doświadczenia innych państw.
Podstawy prawne funkcjonowania rynku mocy
04.09.2014
energetyka
Utworzenie w Polsce rynku mocy funkcjonującego obok rynku energii mogłoby doprowadzić do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Koncepcja ta nie jest jednak znana polskiemu prawu energetycznemu, a jej ramy prawne wyznaczają regulacje unijne.
Podwykonawstwo a udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego
22.05.2014
zamówienia publiczne
Samodzielne wykonanie skomplikowanego zamówienia przez jednego przedsiębiorcę nie jest zazwyczaj możliwe. W celu spełnienia warunków udziału w postępowaniu można zaangażować podwykonawcę lub powołać się na zasoby podmiotu trzeciego.
Zwrotu wadium należy dochodzić przed sądem cywilnym
20.02.2014
Sąd Najwyższy, zamówienia publiczne
Sąd Najwyższy orzekł, że sprawy o zwrot wadium należą do kognicji sądów cywilnych, ostatecznie rozstrzygając wątpliwości co do tego, z jakiego środka prawnego powinien skorzystać wykonawca w celu odzyskania wadium zatrzymanego przez zamawiającego.