zamówienia publiczne | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

zamówienia publiczne

Zmiana podwykonawcy zgłoszonego w przetargu publicznym
Zamawiający może żądać wskazania podwykonawcy w ofercie wykonawcy. Jeżeli wykonawca chce zrezygnować z podwykonawcy bądź skorzystać z innego podwykonawcy, musi zapewnić, że w takim samym stopniu będzie spełniać warunki udziału w postępowaniu.
Zmiana podwykonawcy zgłoszonego w przetargu publicznym
Skarga na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej jednak nie tylko dla bogatych
Trybunał Konstytucyjny po raz drugi w tym roku zajął się problematyką wysokości opłaty od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej. Tym razem skupił się na problemie najistotniejszym z punktu widzenia wykonawców – maksymalnej wysokości tej opłaty.
Skarga na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej jednak nie tylko dla bogatych
Jeden potencjał podmiotu trzeciego w ofertach kilku wykonawców
Określony potencjał może zostać w jednym przetargu udostępniony wielokrotnie. Tak samo jak wykonawca może równocześnie złożyć ofertę oraz być podmiotem udostępniającym potencjał dla innego wykonawcy.
Jeden potencjał podmiotu trzeciego w ofertach kilku wykonawców
Wartość przedmiotu zamówienia w dialogu konkurencyjnym
Zamawiający na etapie ogłoszenia o dialogu konkurencyjnym nie musi mieć jeszcze gotowego programu funkcjonalno-użytkowego. Ten brak nie stoi na przeszkodzie wszczęciu postępowania i określeniu wartości przedmiotu zamówienia.
Wartość przedmiotu zamówienia w dialogu konkurencyjnym
Sąd sądem, a sprawiedliwość po stronie bogatych
Dopóki w Polsce na wniesienie skargi na orzeczenie KIO będą mogły sobie pozwolić tylko zamożne podmioty, dopóty gwarancja dostępu do sądu w takich sprawach będzie iluzoryczna.
Sąd sądem, a sprawiedliwość po stronie bogatych
Zwrotu wadium należy dochodzić przed sądem cywilnym
Sąd Najwyższy orzekł, że sprawy o zwrot wadium należą do kognicji sądów cywilnych, ostatecznie rozstrzygając wątpliwości co do tego, z jakiego środka prawnego powinien skorzystać wykonawca w celu odzyskania wadium zatrzymanego przez zamawiającego.
Zwrotu wadium należy dochodzić przed sądem cywilnym
Zamówienie to umowa droższa niż 126 747 PLN netto!
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych podwyższa próg stosowania zamówień. Wyłączone spod stosowania procedur zamówieniowych są zamówienia i konkursy, których wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro.
Zamówienie to umowa droższa niż 126 747 PLN netto!
Wysokie opłaty od skargi na orzeczenie KIO są zgodne z Konstytucją
W postępowaniach o zamówienie publiczne strona niezadowolona z rozstrzygnięcia KIO nadal będzie musiała liczyć się z wysokimi kosztami skargi.
Wysokie opłaty od skargi na orzeczenie KIO są zgodne z Konstytucją
Zamówienia publiczne: nowe progi z początkiem 2014 roku
Wedle projektów rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów od 1 stycznia 2014 r. kwoty wartości tak zwanych „progów unijnych” zostaną podwyższone. Zmieni się również przelicznik złotówek na euro.
Zamówienia publiczne: nowe progi z początkiem 2014 roku
Nie każda niska cena jest rażąco niska
Zamawiający musi sam ocenić, czy cena w ofercie jest rażąco niska. Wykonawca może ochronić swoją ofertę, składając szczegółowe wyjaśnienia. Konkurenci mogą podać cenę oferty w wątpliwość, ale ostatecznie decydują fakty.
Nie każda niska cena jest rażąco niska
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych również uznaje gwarancję bankową SWIFT
Ostatnio pisaliśmy, że zamawiający nie powinni kwestionować możliwości wniesienia wadium w formie gwarancji bankowej ustanowionej komunikatem SWIFT. Kwestia ta była również przedmiotem oceny Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych również uznaje gwarancję bankową SWIFT
Nowoczesne technologie a wymagania dotyczące wadium
Zamawiający nie powinien kwestionować prawidłowości wniesienia przez wykonawcę gwarancji bankowej udzielonej w formie komunikatu elektronicznego SWIFT, skoro jest to dopuszczalna prawem i ważna forma ustanawiania gwarancji bankowej.
Nowoczesne technologie a wymagania dotyczące wadium