zamówienia publiczne | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

zamówienia publiczne

FIDIC: Kiedy wykonawca może otrzymać wynagrodzenie wyższe niż ustalone w kontrakcie?
Przy skomplikowanych przedsięwzięciach budowlanych kwota, jaką zamawiający musi zapłacić wykonawcy w ramach finalnych rozliczeń, często jest odmienna od pierwotnie ustalonej. Decydujące znaczenie dla ostatecznych rozliczeń będzie miał rozkład ryzyk pomiędzy stronami umowy.
FIDIC: Kiedy wykonawca może otrzymać wynagrodzenie wyższe niż ustalone w kontrakcie?
Jeden podmiot w roli podwykonawcy i wykonawcy tego samego zamówienia publicznego?
Prawo zamówień publicznych zasadniczo nie zakazuje, by jeden podmiot brał udział w tym samym postępowaniu zarówno w charakterze wykonawcy, jak i podwykonawcy innego oferenta. W pewnych okolicznościach może to jednak zostać uznane za niedozwolone i skutkować odrzuceniem oferty.
Jeden podmiot w roli podwykonawcy i wykonawcy tego samego zamówienia publicznego?
Nowelizacja ustawy o odpadach utrudnia finansowanie budowy spalarni ze środków unijnych
Tegoroczna zmiana ustawy o odpadach wymusza zmiany w harmonogramach realizowanych inwestycji budowy spalarni odpadów: etap wykonania prób rozruchowych pod obciążeniem czynnikiem docelowym musi zostać przesunięty na okres po uzyskaniu pozwolenia zintegrowanego. Może to być źródłem roszczeń wykonawców o przedłużenie czasu na ukończenie inwestycji w związku ze zmianą prawa.
Nowelizacja ustawy o odpadach utrudnia finansowanie budowy spalarni ze środków unijnych
FIDIC: Uzyskiwanie decyzji i pozwoleń – czego można wymagać od wykonawcy?
Umowny podział obowiązków w zakresie uzyskiwania decyzji i pozwoleń nie zmienia faktu, że to inwestor zasadniczo jest zobowiązany do poniesienia kosztów ich uzyskania. Nie można też narzucać wykonawcy podziału niezgodnego z prawem.
FIDIC: Uzyskiwanie decyzji i pozwoleń – czego można wymagać od wykonawcy?
FIDIC: Czy Inżynier jest pełnomocnikiem zamawiającego?
Zadaniem Inżyniera jest podejmowanie niezbędnych działań, aby kontrakt został wykonany w sposób prawidłowy i terminowo. Jednak nie wszystkie czynności Inżyniera będą wywoływały skutki w sferze praw i obowiązków samego zamawiającego.
FIDIC: Czy Inżynier jest pełnomocnikiem zamawiającego?
Etap negocjacji w procedurze negocjacji z ogłoszeniem
Zamawiający nie ma obowiązku zastosować się do życzeń wykonawców zgłaszanych w toku spotkań negocjacyjnych. Otrzymane postulaty uwzględnia zgodnie ze swoim obiektywnym interesem, wprowadzając je do treści SIWZ i projektu umowy.
Etap negocjacji w procedurze negocjacji z ogłoszeniem
FIDIC: inżynier kontraktu musi być bezstronny
Właściwe sprawowanie funkcji inżyniera jest kluczowe dla powodzenia każdej inwestycji. Zakres obowiązków inżyniera oraz wymagane od niego bezstronne podejście do problemów pojawiających się na budowie są także oceniane przez każdą ze stron kontraktu w świetle przysługujących jej roszczeń.
FIDIC: inżynier kontraktu musi być bezstronny
Zamawiający nie musi przyznać punktów za pożyczone zasoby
Nie przyznając punktów za pożyczone zasoby, zamawiający nie narusza art. 26 ust. 2b p.z.p., bo czym innym jest spełnianie warunków udziału w postępowaniu przy użyciu potencjału podmiotu trzeciego, a czym innym etap prekwalifikacji, którego warunki mogą zostać określone w sposób przyjęty przez zamawiającego.
Zamawiający nie musi przyznać punktów za pożyczone zasoby
Przetargi publiczne: jak liczyć termin do wniesienia odwołania?
Jeśli termin wniesienia odwołania przypada w sobotę, niedzielę lub święto, wykonawca może wnieść odwołanie w pierwszym dniu pracującym następującym po tym dniu.
Przetargi publiczne: jak liczyć termin do wniesienia odwołania?
Spory na gruncie umowy wykorzystującej Warunki Kontraktowe FIDIC
Czy postępowanie przed Komisją Rozjemczą jest warunkiem wszczęcia postępowania arbitrażowego?
Spory na gruncie umowy wykorzystującej Warunki Kontraktowe FIDIC
FIDIC: decyzje Komisji Rozjemstwa w Sporach – fachowe rozstrzygnięcie czy kosztowna formalność?
Warunki kontraktowe FIDIC przewidują, że spory między inwestorem a wykonawcą są rozstrzygane przez Komisję Rozjemstwa w Sporach. W Polsce powszechne jest jednak ignorowanie decyzji Komisji przez strony niezadowolone z jej rozstrzygnięcia.
FIDIC: decyzje Komisji Rozjemstwa w Sporach – fachowe rozstrzygnięcie czy kosztowna formalność?
Najważniejsze zmiany w prawie zamówień publicznych
Sierpniowa nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadza szereg istotnych zmian dotyczących m.in. pozacenowych kryteriów oceny ofert, powoływania się na potencjał podmiotu trzeciego, postępowań dotyczących rażąco niskiej ceny i tajemnicy przedsiębiorstwa, podstaw do wykluczenia z postępowania, zatrzymania wadium oraz waloryzacji wynagrodzenia.
Najważniejsze zmiany w prawie zamówień publicznych