własność intelektualna | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

własność intelektualna

Prawo kontra wyobraźnia
Czy wyobraźnię twórców branży gamedev ograniczają prawa architektów do budynków istniejących w przestrzeni publicznej?
Prawo kontra wyobraźnia
Zmierzch rynku wtórnego e-booków i gier wideo?
W ostatnich miesiącach, być może bardziej niż kiedykolwiek, życie przeniosło się online. Niektórzy wypełniali czas czytaniem e-booków bądź grami wideo. Czy taki „używany” utwór można potem odsprzedać albo się nim wymienić? Okazuje się, że w świetle niedawnego orzeczenia TSUE wtórny obrót „używanymi” dobrami cyfrowymi budzi wątpliwości.
Zmierzch rynku wtórnego e-booków i gier wideo?
Zastosowanie IP Box w branży gier
Wprowadzony 1 stycznia 2019 r. instrument, nazywany potocznie IP Box, umożliwia skorzystanie z niższej, 5% stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w rocznym rozliczeniu tych podatków przez podmioty uzyskujące dochody z komercjalizacji wytworzonych lub rozwiniętych przez nie kwalifikowanych praw własności intelektualnej w drodze działalności badawczo-rozwojowej. W artykule opisujemy, jak korzystać z IP Box w branży gamedev, kto może skorzystać z tego rozwiązania i jakie warunki musi spełnić.
Zastosowanie IP Box w branży gier
Sądy IP – jak się upewnić, że nie naruszamy cudzych praw wyłącznych?
W piątej części naszego cyklu skoncentrujemy się na regulacji pozwalającej zainteresowanym podmiotom sprawdzić, czy podejmowane lub planowane przez nich działania nie naruszają cudzych praw wyłącznych. Powództwo o ustalenie braku naruszenia to przykład działania prewencyjnego, wyprzedzającego wniesienie przez uprawnionego powództwa o ochronę przysługującego mu prawa. Środek ten pozwala uzyskać sądowe potwierdzenie legalności podejmowanych lub planowanych działań pod kątem ich zgodności z prawami własności intelektualnej przysługującymi konkurentowi.
Sądy IP – jak się upewnić, że nie naruszamy cudzych praw wyłącznych?
Gry wideo a waluty wirtualne i przeciwdziałanie praniu pieniędzy
Co może łączyć gry wideo z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu? Na pierwszy rzut oka niewiele. W końcu adresatami obowiązków przewidzianych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy są głównie podmioty kojarzone ze świadczeniem rozmaitych usług finansowych, takie jak banki czy instytucje płatnicze. Próżno zaś szukać w tych przepisach bezpośrednich odniesień do gier wideo czy podmiotów zaangażowanych w ich tworzenie i funkcjonowanie.
Gry wideo a waluty wirtualne i przeciwdziałanie praniu pieniędzy
Sądy IP – unieważnienie znaków towarowych i wzorów przemysłowych możliwe nie tylko przed UPRP
W kolejnym artykule poświęconym sądom IP przybliżamy regulację umożliwiającą pozwanemu obronę w sprawie o naruszenie praw do znaków towarowych lub wzorów przemysłowych. Aktualnie możliwość złożenia pozwu wzajemnego o unieważnienie lub wygaszenie prawa dostępna jest wyłącznie w postępowaniach o ochronę znaków towarowych UE i wzorów wspólnotowych . Od 1 lipca 2020 r. sytuacja ulegnie zmianie. Pozwani będą mogli wytoczyć powództwo wzajemne również w postępowaniach dotyczących praw krajowych.
Sądy IP – unieważnienie znaków towarowych i wzorów przemysłowych możliwe nie tylko przed UPRP
Reklama w grze – jak to rozegrać?
Tendencja do reklamowania się w kanałach online rośnie od lat, ale gry wideo wciąż nie są popularną platformą reklamy. Wprawdzie duże zagraniczne podmioty chętnie korzystają z tej możliwości (spośród wydawców np. Electronic Arts, z marek np. adidas, Coca-Cola czy Daimler), ale trudniej znaleźć przykłady tego rodzaju współpracy wśród polskich podmiotów.
Reklama w grze – jak to rozegrać?
Sądy IP – jakie zmiany od 1 lipca 2020 w przepisach o roszczeniu informacyjnym?
W cyklu artykułów poświęconych sądom IP przybliżamy najważniejsze zmiany wynikające z nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego w sprawach dotyczących ochrony własności intelektualnej. Pisaliśmy już o wprowadzeniu nowego postępowania odrębnego oraz o instytucjach wniosku o zabezpieczenie dowodu i wniosku o jego wydanie lub wyjawienie. Teraz przeanalizujemy najważniejsze zmiany dotyczące tzw. roszczenia informacyjnego.
Sądy IP – jakie zmiany od 1 lipca 2020 w przepisach o roszczeniu informacyjnym?
Sądy IP – czy łatwiej będzie udowodnić naruszenie?
Jak ostatnio sygnalizowaliśmy, 1 lipca 2020 r. wchodzą w życie przepisy wprowadzające nowy rodzaj postępowania odrębnego w sprawach własności intelektualnej oraz nowe instytucje, które mają wzmocnić ochronę praw własności intelektualnej i zharmonizować rozrzucone po różnych ustawach przepisy wynikające z implementacji tzw. dyrektywy enforcement. Zmienią się m.in. zasady zabezpieczania dowodów dotyczących naruszenia. Pojawi się też możliwość żądania wyjawienia lub wydania środka dowodowego.
Sądy IP – czy łatwiej będzie udowodnić naruszenie?
Prawne aspekty w branży gier wideo
W ostatnich latach branża game-dev rośnie niezwykle dynamicznie. Upowszechnianie się smartfonów, nowe modele biznesowe i platformy dystrybucyjne sprawiły, że rynek gier wideo wystrzelił, stając się jedną z kluczowych gałęzi przemysłu kreatywnego. Jego rozwój pobudza wyobraźnię i apetyty nie tylko wydawców i producentów gier wideo, ale także największych graczy m.in. z sektora IT czy filmowego, którzy coraz chętniej orientują się na rynek gier. Rynek ten staje się także obiecującym obszarem dla inwestorów, w szczególności azjatyckich. Rozwoju branży nie zahamowała nawet pandemia COVID-19. Przeciwnie, branża gier doskonale wykorzystała ten czas, umacniając pozycję i notując kolejne wzrosty.
Prawne aspekty w branży gier wideo
Humvee, iPhone, Pip-boy. Czy w grze wideo można pokazać przedmioty z prawdziwego świata?
Scenarzyści gier wideo często osadzają fabułę gry w czasach współczesnych lub historycznych. Pojawia się wówczas potrzeba odwzorowania w grze znajomych elementów rzeczywistości. Częścią tej rzeczywistości są przedmioty takie jak samochody, ubrania, biżuteria, broń, produkty spożywcze, elektronika. Czy można je pokazać w grze, czy trzeba pytać kogoś o zgodę?
Humvee, iPhone, Pip-boy. Czy w grze wideo można pokazać przedmioty z prawdziwego świata?
Sądy IP – zmiany w postępowaniach dotyczących ochrony własności intelektualnej?
1 lipca 2020 r. wchodzi w życie kolejna nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego. Jej celem jest stworzenie wyspecjalizowanego sądownictwa zajmującego się sprawami z zakresu własności intelektualnej.
Sądy IP – zmiany w postępowaniach dotyczących ochrony własności intelektualnej?